Pred časom me je prijateljica prosila, da se oglasim pri njej. Ponovno da ima težave z Mihcem. Fant 18 let, hormoni divjajo z vso močjo, iskanje lastne identitete, športnik, soliden uspeh v šoli. Le v čem je težava? Nič se mu ne da dopovedati, pravi prijateljica. Vedno porabi več energije kot pri vzponu na Triglav.
Ok, pogovorim se z njim. Odpravim se v njegovo sobo. Potrkam, vstopim in po pozdravu mu namignem, da je čas, da tudi jaz spoznam njegovo »kraljestvo«. Najprej mi pade v oči ogromna tabla, z ogromnim napisom:
»TRAIN LIKE A DEMON, EAT LIKE A HORSE, SLEEP LIKE THE DEAD«
Malce posedim v sobi, poklepetam in se vrnem na teraso k prijateljici. Draga moja, vse imaš pred nosom, samo prebrati ne znaš, še manj pa ti je jasno, s čim moraš upravljati. Miha je vztrajen najstnik, ki zaradi pomanjkanja življenjskih izkušenj včasih zaide na pota trme.
“Ja, kako pa to veš?”
“Piše na tabli.”
Ključno vprašanje je, kaj je Miha povedal o sebi z napisom:
- Jaz sem vztrajen! (Včasih to svojo vztrajnost izkazuje na zelo dinamičen način.)
- Jaz sem močan! (Pogajam se in trmarim pri svojem.)
- Jaz vem, kaj jaz hočem! (Ali tudi vi hočete isto?)
- Jaz imam postavljen cilj! (Ali je cilj skladen z vsemi ostalimi cilji, predvsem tistimi vašimi?)
- Jaz vem, kako bom porabil svoj čas! (In ne zanima me, ali se to vam zdi koristno.)
- Jaz imam rad izzive! (Tebi verjetno to ne ugaja, pa kaj.)
- Jaz imam svoj načrt! (Moj načrt in ne tvoj načrt!!)
- Jaz sem odločen! (Kaj pa ti?)
- Jaz sem odgovoren! (Pusti me, jaz vem, kaj delam.)
- Jaz sem predan! (Sebi in ne tebi!)
Ali ste vodja? Ali vi znate v popolnosti razumeti informacijo vaših sodelavcev?
Pojem »informacija« ima korenine v pojmu »formacija«. Formacija pa je organizirana postavitev oz. razvrstitev nečesa. To so lahko podatki, osebe ali stvari.
Ko so osebe (nogometni tim), stvari (pripomočki za slikanje) ali podatki (prihodki in odhodki) urejeni v določeno obliko (formo), dobijo pomen oz. uporabno vrednost. Torej lahko laično rečemo, da je formacija neko osnovno ogrodje, v katerega vstavljamo podatke, da bi na koncu lahko koristno uporabili informacijo in jo spremenili v podatek z dodano vrednostjo. Vsak posameznik informaciji pripisuje lastno vrednost. Na osnovi ovrednotenja podatka pa se posameznik sam odloči, ali je le-ta koristna zanj ali pa ne.
Vsak posameznik ima svojo lastno formo osnovne postavitve. Postavitev te osnovne forme je odvisna od posameznikovega:
- znanja,
- veščin,
- talentov,
- sposobnosti,
- osebnostnih lastnosti,
- vrednostnega sistema (vrednot) in
- izkušenj.
Ko osnovni formi dodamo nek podatek, in ko se ta vklopi v osnovno formo, lahko rečemo, da smo dobili in-formacijo. Koristnost ali uporabnost podatka (informacije) je odvisna od subjektivne presoje vsakega posameznika, glede na to – kot smo že omenili -, da se osnovna forma od posameznika do posameznika razlikuje.
Iz navedenega ugotavljamo, da nima vsaka informacija enake uporabne vrednosti. In da se vsak posameznik na zaznano informacijo odziva drugače. Usmerite pozornost v znanje posameznika. Kajti znanje je osnova za razvoj talentov, izpopolnitev sposobnosti in veščin, krepitev osebnostnih lastnosti in oblikovanje pozitivnega stališča do preteklih izkušenj, kar naj bi bilo osnova za napredek in ne ovira za razvoj in rast.
Zdaj lahko razumemo, zakaj posamezniki pogosto izjavljajo: ‘To me ne zanima … Meni to ne bo nič koristilo … Zakaj bi pa jaz to poslušal, če to ni moje področje, …ipd. Prav tako lahko v popolnosti razumemo trditev: Preteklost upravlja z našo prihodnostjo.
Izkušnje so tu, da nam pomagajo oblikovati prihodnost.
Ljiljana Pavković